Rabbi Löw
27.02.2011 20:51Život a dílo Rabbi Löwa.
Život Rabbi Löewa je zahalen tajemným závojem,pod kterým je mnoho nejasností a dohadů,jenž vyvěrají z legend a pověstí. legendách a pověstech se nám jeví jako mystický a tajemný. Ponechme pro tentokrát stranou krásné a tajemné legendy , pokusme se na základě dochovaných záznamů alespoň částečně přiblížit jeho život a charakterizovat dílo, které Rabbi Löw vytvořil v průběhu svého plodného života v Mikulově,Poznani a především v Praze.
Na Starém Židovském hřbitově v Praze je náhrobek kryjící hrob Rabbi Jehudy Livy Ben Becalela,obecně známého jako Rabbi Löw,nebo též názvem Maharal.
Návštěvníci přicházejí na tento hřbitov aby se zájmem, nebo pouze ze zvědavosti zhlédli místo posledního odpočinku legendárního tvůrce Golema,který byl ochráncem židů v pražském ghettu a nebo i proto, aby položili na náhrobek či vhodili do škvíry náhrobku prosbu o splnění svého přání.
Jen někteří z nich jsou si, ale vědomi toho že stojí před hrobem největšího myslitele Pražského ghetta renesanční a barokní doby. Nedochovala se po něm žádná skutečná podobizna,žádný obraz.Všechny,které‚ byly vytvořeny,jsou pouze fiktivními představami umělců z pozdějších období.Jelikož se nám podoba Rabbi Löwa nezachovala a jeho socha u Nové pražské‚ radnice od Ladislava Šalouna z roku 1917 je uměleckou fikcí, zůstaly nám alespoň spisy vypovídající mnohé‚ o osobních vlastnostech svého tvůrce.Je pozoruhodné,že neobsahují obvyklé‚ údaje o životě autora a jeho učené dráze, což může svědčit o tom,že Rabbi Löwovi bylo cizí jakékoliv usilování o pozemské pocty a prosazování vlastní osobnosti.Proto hodnověrných zpráv z jeho mládí je málo a údaje,které‚ se váží k jeho životu jsou většinou nepodložené.
Rabbi Löw žil v době po temném gotickém středověku, kdy začala nastupovat myšlenkově osvícená renesance.Vrcholil rozkvět tajemných věd,alchymie,magie,hvězdářství,které teoretickou i empirickou cestou hledaly skryt tajemství hmoty,člověka i vesmíru.Do této doby plné nových myšlenek,objevů a vynálezů vstupuje Rabbi Jehuda Löw ben Becalel syn Becalellelův.Přichází na svět roku 1512 ve Wormsu do urozené židovské rodiny.Je vychováván spolu se třemi bratry,kteří se posléze stávají také renovovanými učenci.Když dorostl,odešel do Prahy,kde poznal dívku jménem Perl.Podle neověřených záznamů to byla dcera bohatého pražského žida Samuela Šmelke.Mladý Jehuda se s Perl zasnoubí,ale nemůže si dovolit sňatek,a proto odchází na náklady obchodníka Šmelkeho studovat do Přemyšle v Polsku.
V době studií otec jeho budoucí ženy zkrachuje v obchodě a celá rodina upadne do bídy.Jehuda Löw se vrací do Prahy a ve 32 letech s Perl zakládají rodinu.Nedlouho po tomto návratu se též stává rabínem Pražské židovské‚ obce.Údajně bydlel v ghettu na Pinkasově ulici(dnes Široké) v domě č.p.36.
V době jeho života se začala zvedat vlna nenávisti proti židům.Velkou měrou se o to zasazovali křesťanští duchovní,kteří se snažili ze všech sil židům všemožně škodit.Přemlouvali například židovské dívky,aby se nechávaly pokřtít,což se neslučovalo s jejich náboženským vyznáním.Vymýšleli tak‚zvěsti,že prý židé mrzačí a vraždí křesťanské dětí pro to, aby jejich krev mohla být použita pro rituální obřady.Rabbi Löw nemohl nečinně přihlížet těmto útokům proti svému lidu a tak píše Pražskému kardinálu dopis,kde vyvrací všechny lživé a mylné představy vznášené proti židům.Rabbi Löw si tím, po této disputaci získává ještě větší úctu, a sám kardinál v odpovědi projevuje naději,že nyní už bude mezi oběma tábory mír a tolerance. Postavení židů se tímto v Praze podstatně lepší.Pražské ghetto se stává významným střediskem židovské kultury a vzdělanosti.
Pražské ghetto 16-17 století nebylo jen světem učených rabínů,náboženských filosofů,kazatelů a kabalistů.Pracovalo v něm také několik židovských vědců soustředěných na světské nauky jako byla astronomie,matematika a historie.To ale nestačí.Aby zabránil dalším podobným případům,rozhodl se požádat o pomoc přímo císaře Rudolfa II.Člověk je to zvláštní a rozpoluplný.Vladařské povinnosti jsou mu na obtíž zato vášnivě miluje umění,vědu a hlavně tajemná učení. Praha byla proto v době jeho panování centrem básníků,alchymistů, hvězdopravců a mnoha dalších učenců. Přebývali zde takoví učenci jako Tycho Brahe, Johannes Kepler,TadeašHájek z Hájku lékař a císařův rádce zajímající se o řadu vědních oborů.V oblasti experimentů a shromaždování vědeckých poznatkůnašel v lékaři Tadeášovi Hájkovi z Hájku Rudolf II vzdělaného a spolehlivého rádce,jemuž právem věnoval důvěru.Hájek zajímající se o řadu vědních oborů dokázal nejen císaři demonstrovat sám některé‚ jevy a procesy,ale především obracel Rudolfovu pozornost k mnoha závažným problémům,které by mu jinak byly unikly.Velice kriticky vybíral alchymisty hlásící se o práci u císařského dvora.Snažil se předem vyloučit z výběru podvodníky a staral se o doplňování dvorské služby odborníky z jiných vědních oborů Z jeho podnětu byl proto do Prahy pozván dánský hvězdář Tycho Brahe původním jménem Tyge Ottesen Brahe a astronom ze Štýrského Hradce Jan Kepler.Oba byli v té době považováni za vynikající kapacity v astronomii.Ve třech tu vytvořili Brahe,Kepler,Hájek pod ochranou císaře Rudolfa II pracovní vědeckou skupinu, jak neměla v tehdejším učeném světě obdoby.
Město Praha rostlo.Nestalo se jen kulturním a hospodářským centrem Evropy,ale i hlavním městem světové alchymie.Rabbi Löw je pozván k audienci.Po ní císař Rudolf II,možná i zásluhou Löwiho vydává královský výnos, v kterém nařizuje,aby již nikdo v budoucnu nespravedlivě neobviňoval židy z rituálních vražd křesťanů a přislíbil,že židé z města vyhoštěni nebudou,jak si přálo několik vlivných pražských měšťanů.Můžeme se domnívat ,že při této audienci nehovořili spolu jen o právu a křivdách, a o otázce osudů židů v Praze,ale i o tajemných vědách,které císaře z rozhovoru zajímaly asi ze všeho nejvíce.O podivných silách,které ovládají lidské‚ osudy, o minulosti,jenž žije v přítomnosti a ovlivňuje budoucnost.Tu možná znenadání se císař rabína zeptá,zda-li by skutečně nedovedl oživit minulost,a prohlásí,že chce na vlastní oči vidět starozákonní proroky.Rabbi Löw neodepře žádost císaře.Na principu iluzivní projekce po několika letech příprav oživuje u císařského dvora minulost.Rabín zdá se,tuto projekci prováděl důmyslnou lampou na promítání a dalšími na tu dobu tajemnými přístroji,které‚ se nám do dnešní doby nedochovaly.Dochoval se ale záznam ,kde se praví ,že audienci u císaře mu zprostředkoval jeho blízký přítel Tycho Brahe,které mu byl císař velice nakloněn a velice si ho vážil.Projekce,kterou předvedl císařskému dvoru byla založena na myšlence oživlé iluze.
V roce 1553 odchází Jehuda Löw do Mikulova na Moravě,kde se stává na nějaký čas zemským rabínem a školním rektorem.Po dvaceti letech strávených na Moravě se vrací zpět do Prahy.Staví zde nové základy vysokého talmudického učení (Ješivy),v Klausově synagoze a vykonává tu zároveň i funkci jejího rektora.Přitom zastává i funkci rabína Pražské židovské obce. V Praze zůstává do roku 1584.V tomto roce odchází znovu na Moravu,kde slouží jako zemský rabín.V roce 1588 se vrací do Prahy.16.února 1592 získává pozvání Rudolfa II ke zmíněné audienci.Přes hodnověrnost této návštěvy se obsah jejich rozhovoru nikdy nikdo nedozvěděl.Krátce poté odjíždí z Prahy do Poznaně,kde se stává školním rektorem a zemským rabínem obce Velkopolské.O několik let později se vrací do Prahy,které je již věren do konce svého života.
V roce 1597 je napotřetí volen vrchním pražským rabínem.Úřad přebírá po svém předchůdci rabbim Isaku Abraham ben Chajutovi.Tento vážený post zastávává až do roku 1601.Úřad vrchního pražského rabína zahrnoval nejen vedení pražské talmudistické školy a obce,ale i především rozhodování právních sporů,jenž se vyskytly uvnitř obce.Před každým učeným rabínem,který přijal a byl zvolen vážený ,ale v bouřlivé době 16.-17.století přetěžký úřad vrchního rabína vyvstala proto v osobním životě otázka,jak sladit vlastní tvůrčí práci s úředními povinnostmi povinnostmi.
Rabbi Löw umírá 22.srpna 1609.Je pochován na Starém židovském hřbitově,nedaleko Klausovy synagogy na Starém městě pražském.
Za svého života byl morální oporou pro všechny pražské židy, které chránil před útoky zfanatizovaných křesťanských odpůrců. Byl vážen pro svou zbožnost a asketismus.Byl velkým učencem,jehož znalosti měli vztah k náboženství. Má vliv na světská studia i na matematiku,fyziku,optiku.Je náboženským filosofem,držícím se v řadě věcí názoru daných Starým zákonem,avšak zčásti ovlivněně dobou renesance ve které žil.
Rabbi Löw nejenže ovládal filosofii, matematiku,optiku, mechaniku, ale i tajemné‚vědy, hvězdářství,alchymii a kabbalu.Žil v době znovuzrození věd a prokázal obeznámenost s vědeckými studiemi.Nové objevy neměly vliv na jeho názor na Vesmír.Věděl o Koperníkovi,zůstával ale ve víře v kabbalistický názor na kosmologii.''Přírodní řád není prý omezen přírodním fenoménem,zahrnuje také lidské vztahy.''Má zato,že v principu přírodní řád je jediný platný na tomto světě,zatímco v nebi existuje odlišný řád.Ačkoliv duch renesance a humanismu se ho dotkl,v z kladu je věren názorům platných pro středověk.
Je též velkým pedagogem.Nespokojen s tehdejšími metodami vzdělávání,velmi kritizuje své židovské‚ současníky za to, že se neřídí způsobem vzdělávání doporučeném v Mišnaku,který bere v úvahu věk studentů a jejich vyučovací předměty.Rabbi Löw načrtává jako jeho mladší současník v křesťanském světě.J.A.Komenský zásady nové pedagogiky,zbavené středověké scholastiky,založené na principech přirozené výchovy,směřující od jednoduchého k složitějšímu,respektujíc věk žáka i logiku vyučovací látky.
Za svůj život napsal 17 knih filosoficko - náboženského charakteru.Jestliže rozevřeme stránky těchto hebrejských spisů Rabbi Löwa (vydávaných až na malé vyjímky v pražské tiskárně rodiny Gersonidů),vstoupíme do myšlenkového světa druhé‚poloviny 16.století,ve kterém se ideje středověké židovskéfilosofie,náboženské tradice,mystiky a etiky spojují s novými renesančními myšlenkami v jediný celek.Máme co činit se složitou myšlenkovou mozaikou,která se odvíjí od hlavních ideí judaismu,s vlnícím se mořem úvah a v sebe přecházejících myšlenek,prozářených moudrostí vyzrálého muže,jenž došel do věku, ''kdy věci dříve podstatné se jeví nepodstatnými a věci naopak nepodstatné se jeví naopak podstatnými.''
Rabbi Löw počal psát až ve vysokém stáří a svůj první spis uveřejnil v Praze roku 1578,kdy mu uběhlo již 60 let jeho života. Intenzívně publikuje své celoživotní úvahy až do roku 1600,kdy jej dělí pouhých devět roků od odchodu na onen svět.
Systematická práce o etice Netivot Olam,se stala jedním z jeho nejznámějších děl.Obsahově zaměření jeho díla je vyjímečné.Zatímco u většiny židovských učenců střední Evropy převažovalo studium náboženského práva(haláchy),Rabbi Löw se soustřeďuje převážně na vypravěcí části Talmudu,midrášů a další tradiční literatury (tzv.aggadu-vyprávění).V aggadě odkrývá hluboký myšlenkový smysl,vykládá ji v nábožensko - filozofickém duchu.Soudí,že aggada je rovnocenná náboženskému právu.
Literární styl Löwých spisů je pozoruhodný v tom,že v jeho základě spočívají přednášky a diskuze ,které vykonával se svými žáky.Vyznačuje se stálým opakováním probírané látky a jasnou hebrejštinou.Rabbi Löw byl zásadním odpůrcem vyumělkovaného ,,učeneckého ''projevu,který se v jeho době projevoval pěstováním brilantní,ale neplodné talmudistické dialektiky,jejimž cílem bylo spíše dokázat vlastní učenost než dospět k poznání Tóry.
Jádrem odkazu Rabbi Löwa je především všeprostupující idea obecného řádu,kterému podléhá jak vesmír,tak i sám člověk,jenž je ve své podstatě ,,malým vesmírem ''(mikrokosmem).''Řád vesmíru spočívá v tom,že se členění na vyšší a nižší světy,které jsou více či méně dokonalé podle toho,jak jsou vzdáleny od Boha,z něhož vzešly.Na nejnižším stupni leží svět přírody,který není ovládán zákony harmonie,ale naopak chaotickým bojem - silnější se zde snaží podmanit slabšího a vytlačit jej z přirozeného místa.V tomto světě boje všech proti všem žije člověk,bytost nízká i vysoká.Neboť na jedné straně je člověk součástí přírodního světa a také jím vytvořená lidská společnost je zprvu řetězcem válek a bojů,v nichž , každý se snaží pohltit svého druha ,aby sám zůstal jediný.Na druhé straně však člověk v sobě obsahuje božskou duši,poznává Zákon,a jeho úkolem je proto převést chaos boje ve stav harmonického míru - neboť mír (šalom) je také dokonalostí (šalem).Je proto třeba,aby v člověku převládly vyšší duševní složky,které zabraňují tomu,aby biologický pud člověka (nutný k zachování jeho života a rodu)nepřerostl v agresi vůči jiným lidem.Je nutno,aby člověk žil ne pouze biologicky,ale i eticky,aby více rozdával než přijímal.Je třeba šířit mír v kruhu rodiny i ve svém okolí,aby nakonec i všechny národy se těšily své přirozené svobodě a vzájemně se respektovaly.''
Rabbi Löw byl nakloněn vědeckému studiu,které nebylo v protikladu s principy Judaismu.Popularizoval kabalistické myšlenky.Jeho jazyk,ale není kabbalistický a tento fakt stojí v cestě plnému pochopení jeho myšlenek pro současnost.Zdůrazňuje,že filosofie a tajemná láska jsou v diametrické opozici (dvě věci,z nichž každá je v rozporu a popírá druhou).Bez váhání sám sebe spojuje se světem kabbaly.
Všechny práce Rabbi Löwa na poli etiky,filosofie a kanilatiky jsou založeny na stejném systému; vykladačská a kanilatická interpretace učení rabínů z Talmudu. Jeho pokrokové názory se objevují v knize Beer-ha-Gola(Studně vyhnanství).Brání Talmud před přísnými kritiky,kteří se pohoršují nad tím,že jsou v něm povoleny různé sexuální praktiky. Rabi Löw toto vysvětluje jako moderní člověk: ,,Pokud muž přináší své ženě uspokojení a potěšení,nezáleží na tom jakým způsobem je pohlavní akt proveden.''
Talmud je dílo kolektivní a jeho vytvoření trvalo přibližně 1000 let.Počet známých autorů tohoto nábožensky filozofického psaného pojednání je přibližně 3500.Talmud pojednává o právních a obřadních předpisech,o mravních zásadách a bohosloveckých otázkách názorových a dogmatických.Některé pasáže v jeho dílech,stejně jako některé z jeho základních postojů poukazují na obeznámenost s Kabbalou.Nikdy ale nezastává kabbalistické myšlenky jako takové,ale zřejmě je používá ve svém výkladu talmudických pasáží.
Hebrejské slovo kabbala znamená podání (tradici).Jako ústní podání jež se předává od úst k ústům přecházejíc z otce na syna.Rabbi Maimonides ve svém úvodu k Mišně (starší díloTalmudu)praví,že Mojžíš přijal od Hospodina mimo desky psaného zákona,také nepsaný ústní výklad,který předal svému bratru Aronu,jeho synům a 70 starším izraelským.Tak povstal mimo psaný zákon též ústní,nazývající se (Kabbala).
Od dob Jehudy Haleviho nikdo nedokázal proniknout do zvláštnosti lidu Izraele, jejich poslání a jejich osudů,tak jako Rabbi Löw.Nejvíce důležité otázky,které se snaží vyřešit v mnoha svých dílech,je problém vztahu mezi Izraelem a Bohem,s Torakem sloužícím jako jejich prostředník,a též problém Jahudu,důvod pro něj a způsob jeho ukončení.
Některé jeho formulace o sociálních problémech jsou i pro dnešní dobu pokrokové a aktuální. ''Zdroj sporu spočívá v různosti skutečnosti a jejich mnoha aspektů,které lidská inteligence nemůže plně pojmout,lidské metody porozumění se liší,každý přijímá jeden aspekt se svým osudem!''
Rabbi Jehuda Löw ben Bacalel vytvořil dílo,které můžeme s klidným svědomím zařadit k duchovnímu odkazu věků,k údobí,která jsou pro nás nepochopitelná,ale přesto blízká. Dílo a myšlenky svou hloubkou a nadčasovým nadhledem jsou i přes propast staletí pro nás stále aktuální.
Nápis na Löwiho náhrobním kameni je zakončen slovy:''Nech Bůh prodlouží jeho dny a roky a naše oči nechť uzří krále v jeho kráse, a nechť soudí národy podle práva.''
R.H
———
Zpět